Günümüzde işletmeler, kişiler ve kurumlar artık sanal dünyada var olmak ve etki alanını genişletmek istemektedirler. Önceden adını veya ürününü duyurmak isteyen bir kuruluş gazetelere, billboardlara, radyo, televizyon gibi araçlara ilan verirdi. Bu şekilde potansiyel müşterilerine ulaşmaya çalışırdı. Sosyal medya kavramının ortaya çıkması ve yaygınlaşmasıyla buradaki uygulamalar sanal mecralara kaydı. Eski sistemler terk edilmedi ancak artık firmalar, şahıslar, kurumlar, kamu kurumları sosyal medya kanallarını daha ön planda tutmaya başladılar. Hatta bu mecraları yönetmesi için sosyal medya uzmanları istihdam ediliyor. Kamu kurumları ve devlet adamları dahi artık fikir ve beyanlarını topluma sosyal medya yoluyla ortaya koymaktadır. Hem pratik hem daha geniş kitlelere anında sesini duyurabilme imkânı. Bu durum çerçevesinde firmalar da ürünlerini ve fikirlerini sanal mecralarda geniş kitlelere en iyi şekilde duyurmak istiyorlar. Bu noktada ortaya dar anlamıyla dijital pazarlama çıkıyor. Dijital Pazarlama için sanal dünyada ortaya konan pazarlama ve dönüşüm stratejilerinin genel adı denilebilir. Gitgide globalleşen ve tanınır hale gelen dijital pazarlama nedir, dijital pazarlama örnekleri ve dijital pazarlama ile neler yapılabilir sorularına cevap bulmaya çalışalım.
DİJİTAL PAZARLAMA; sosyal medya ve diğer online pazarlama araçlarını tanınırlığı arttırma, müşterilerin ilgisini çekme, değer yaratma ve sonuç odaklı strateji oluşturarak etkin kullanımının sağlanmasıdır.
Dijital Pazarlama Nedir?
Dijital Pazarlama ya da Dijital Marketing son dönemin popüler kavramı. Bir internet ve bir bilgisayar mottosuyla mesai saatlerine bağlı kalmadan yapılan iş olarak lanse edilen bir ürün. Dijital Pazarlama ya da Dijital Marketing işletmelerin marka değerini online araçların olabildiğince etkin kullanımı yoluyla arttırmaktır. Burada işletme içerisine birçok kişi ve kurumu, marka değerini içerisine satış, potansiyel müşteri, müşteri odaklılık, karlılık, bilinirliği arttırma gibi birçok kavramı koyabiliriz.
Aslında geleneksel pazarlama ile hedefleri aynı ancak yöntemleri farklıdır. Bir tür reklam stratejisidir. Hedefi mevcut müşterilerle iletişimi kuvvetlendirmek bunun yanında potansiyel müşteri diye tabir edilen müşteri olma ihtimali olan kesime ulaşmaktır.
Burada bahsi geçen dijital araçlar sosyal medya, e-posta, sms, web sitesi, online reklamlar gibi araçlardır.
Dijital Pazarlama Uzmanı Nedir, Ne İşe Yarar?
Her şeyden önce eğer bir dijital pazarlama uzmanı olma hedefi var ise Seo, Google Analytics, Web Dizayn, Banner Reklamları gibi alanlara hâkim olmak gerekir. Daha önce yan dal gibi görülen dijital marketing bugünkü şartlarda dijital pazarlama uzmanı adıyla bir meslek haline gelmiştir. İşletmelerin ulaşabileceği hedef kitle tespitini yapıp buralara ulaşmak için sosyal kanallar üzerinden çözüm üreten kişidir. Şirket bilinirliğini arttırmaya çalışır. Bu sayede marka değerine katkıda bulunur.
Pazarlama bölümü olarak birçok üniversitenin bünyesinde bölüm olarak eğitim programı var iken Dijital Pazarlama Uzmanlığı adı ile şu anda sadece 2 özel üniversitede dijital medya ve pazarlama adıyla 2 yıllık bölüm mevcuttur. Bunlar İstanbul Kültür Üniversitesi ve Ostim Üniversitesidir. Bunun dışında bazı üniversite ve eğitim kurumlarında konuyla ilgili dönemsel eğitimler verilmektedir. Yine dijital pazarlama alanında tecrübe kazanmış deneyimli çalışanların bireysel olarak düzenlediği eğitimler mevcuttur. İlaveten bu konuda eğitim almak isteyenler için sosyal medya ve Udemy gibi platformlar aracılığı ile birçok bilgiye erişmek mümkündür.
Dijital Pazarlama Uzmanından beklenen etkinlikler ise şunlardır:
Dijital Pazarlama Kanalları
Dijital Pazarlama Uzmanları kariyer.net tarafından yapılan araştırmaya göre en düşük 4250 TL, en yüksek 11.750 TL maaş almaktadırlar.
Söz konusu araştırmaya göre Dijital Pazarlama Uzman Yardımcıları ise en düşük 4250 TL, en yüksek 7630 TL maaş almaktadır.
Dijital Pazarlama Uzmanı Ne Kadar Maaş Alır?
Dijital Pazarlama ile ilgili olarak maaş araştırması yaptığınızda karşınıza bazı rakamlar çıkacaktır. Bunlardan en referans alınanı (kariyer net) internet sitesi tarafından yapılan araştırma sonucunda ortaya çıkan 4250 TL rakamıdır. Bu aslında bir firma tarafından dijital pazarlama uzmanı kadrosuyla istihdam edilen personele ödenen başlangıç maaşı olarak belirtilmiştir. Yapılan araştırmanın doğru olduğunu kabul etsek bile söz konusu maaş dijital pazarlama uzmanının dediğimiz gibi bir firmada tam zamanlı istihdam edilmesiyle ödenecek maaştır. Zaman içerisinde maaşın 11.000 TL seviyelerine geldiği görülmektedir. Ancak dijital pazarlama genel yapısı itibariyle biraz daha freelance dediğimiz mantıkta yürütülmesi gereken bir iştir. Yani tek bir firma için çalışmaktansa birden çok firmaya bu konuda yardımcı olmak, dijital pazarlamayı tek bir firma bünyesinde sınırlandırmamak gerekmektedir. Bir firmada bütün gün istihdam edilmektense bağımsız çalışıp farklı ürünler ortaya koymak işin doğasına daha uygundur.
Ancak bir firma bünyesinde çalışarak belirli standartları garantilemek isterseniz de henüz bazı firmalarda hak ettiği değeri bulamamış veya anlaşılamamış olabilir. Dijital pazarlama stabil bir iş olmadığından ortaya koyduğu faydaların raporlanması, izah edilmesi önemlidir. İnsanlar eskiyle yeni arasındaki farkı gördüklerinde ve bildiklerinde yaklaşımları değişecektir. Bu anlamda söylediğimiz gibi dijital pazarlama gittikçe genişleyen yapısı ve fayda katsayısıyla hiç gecikmeden üzerine düşülmesi gereken bir alandır.